KDAJ NAJ SE LOTIM ZAŠČITE SVOJE INTELEKTUALNE LASTNINE?

 

Pred kakim mesecem dni sem na enem izmed dogodkov na temo inovativnosti govoril s podjetnikom (recimo mu Igor), ki mi je želel predstaviti svoj izum. Naprava naj bi bila (po njegovih besedah): "...rezultat kombinacije pridobljenega znanja, razvoja in izkušenj v zadnjih 3 letih na tem področju...". Ker me je izum precej pritegnil, sem seveda povprašal glede zaščite oz. na kak način se je lotil zaščite izdelka (beri: Imate vsaj patentno prijavo? Znamko? Model?). "Tega pa še nisem uspel. A poznate koga?," mi je odvrnil z rahlo zadrego. Odgovor, ki sem ga prejel, sem (na žalost) pričakoval.

To še zdaleč ni osamljen primer, moram pa reči, da so v tistem trenutku moje misli odplavale nekam drugam in sicer k vprašanju: 
 

Kdaj naj zaščitim svojo intelektualno lastnino?


Izumi, ideje, prototipi ...

V primeru našega Igorja, je odgovor na vprašanje definitivno PREDEN SE JE PRVIČ z izdelkom pojavil v javnosti. Zakaj? Pogoji za to, da vam pristojni Urad podeli patent za nek izum. so gospodarska uporabljivost, rešitev mora vsebovati inventivni korak, predvsem pa mora biti NOVA! NA SVETU (In ne zgolj Sloveniji)! Vsem patentom je skupno to, da je časovna dinamika vlaganja odvisna od stopnje razvitosti ideje/prototipa, poslovne strategije, panoge v kateri se nahajamo,... skratka od (ne)učinkovite strategije intelektualne lastnine.
 

V primeru znakov, logotipov, emblemov ...

V primeru blagovnih znamk je zadeva sicer nekoliko lažja, ker pogoja novosti tu ni. So pa tu drugi pogoji kot so deskriptivnost, čas na trgu (prepoznavnost), teritorialna omejenost, ki vpliva na odločitev glede časovne dinamike zaščite. Jasno, Igor o tem, da bi bilo smiselno na svoj izdelek dati nek znak, ki bi mu na dolgi rok lahko privabil zveste kupce, niti (še) ni razmišljal. Kaj šele o zaščiti takega znaka. Zaščita blagovnih znamk in časovni potek vlaganja prijav so običajno (ne vedno) vezani na velikost in sposobnost financiranja podjetja. Če torej prihajate iz podjetja, ki je šele na začetku svoje poti bo odločitev za registracijo prišla "nekoliko" kasneje oz. v primeru Igorja, najbrž nikoli. V kolikor pa ste iz podjetja, ki ima že vzpostavljene distribucijsko mrežo in tržne kanale ter sredstva, s katerimi lahko zagotavljate nek prisotnost na trgu, pa je odgovor VČERAJ. Zakaj? Naredimo kratek test: Seštejte vse stroške, ki ste jih do sedaj imeli z oblikovanjem in razvojem vaše blagovne znamke. Je znesek manjši od 250 €? Manjši od 850€? Večji? Prvi je minimalni znesek za zaščito blagovne znamke v Sloveniji, drugi pa za minimalno zaščito znamke v Evropski Uniji. O prednostih registracije blagovne znamke in možnostih uveljavljanja blagovne znamke sem že pisal.
 

Kaj pa videz izdelka ali aplikacije

Ko sva z Igorjem prišla do področja modelov je imel v rokah že kemični svinčnik in si sproti tudi pisal:). Tudi pri modelih velja novost kot eno izmed pogojev (tudi tu v svetovnem merilu!), poleg ostalih, ki jih najdete na spletni strani skoraj vsakega Urada za intelektualno lastnino. Registriran model sicer ščiti zgolj videz izdelka, ne pa tudi njegovo funkcionalnost. Pomembna razlika v smislu časovne dinamike registracije modela v primerjavi s patentom je t. imenovani grace period. V grobem to pomeni, da lahko videz izdelka "stestirate na trgu" in ga nato, v roku 12 mesecev od prve objave tudi registrirate kot novost. Vsekakor se splača o teh vprašanjih pogovoriti z zastopnikom za znamke in modele vnaprej in ne za nazaj. 
 

Avtorska dela (pisana, ustna, programska oprema,...)

Igor je imel na stojnici poleg izdelka predstavljen tudi promocijski material in powerpoint prosojnice. Avtorska dela kot so poslovni načrti, prosojnice, prezentacije, programska koda in druge kategorije, ki spadajo v področje avtorskega prava, same po sebi ni potrebno registrirati, da bi bile zaščitene. Tudi tu univerzalnega odgovora glede idealnega trenutka za zaščito ni. Je pa možno z zdravo mero pragmatičnosti (in seveda nekaj financ) doseči bistveno boljšo zaščito, kot jo nudi posamezna zakonodaja v posamezni državi. Priporočam uporabo vsakodnevnih storitev kot so pošta, povratnice in druge ukrepe (pravne narave).

 

Odgovor na vprašanje kdaj je najboljši čas za zaščito vaše intelektualne lastnine je torej odvisen od več dejavnikov, med drugim tudi ali gre za storitev, ali izdelek oz. kombinacijo le-teh. Sedaj pa še vprašanje za vas: Ne bom vprašal, če ste kdaj imeli taka vprašanja znotraj vaše ekipe, temveč KDAJ in KAKO POGOSTO JIH IMATE? Z veseljem vam pomagamo, da vaš odgovor ne bo podoben/enak Igorjevemu... .

Kontakt Za več informacij nam pišite spodaj


Your message has been sent. Thank you!

Kje želite zaščititi vašo znamko/model?

Slovenija

EU

Druge države

S klikom na "Pošljite mi ponudbo" se strinjam, da IPRC lahko): »namen nadaljnje komunikacije z mano«

Osebne podatke hranimo in obdelujemo za namene ohranjevanja stika s strankami, informacijsko-tržnega obveščanja in pospeševanja prodaje.
Več o politiki varstva osebnih podatkov.